Koitin pyhäpäivän ratoksi hieman ottaa selvää, mistä tässä
joulussa oikeastaan on kyse. = Rehellisesti sanoen kyllästyin hieman blogien mielestäni välillä jopa teennäiseen joululässytykseen (olette varmasti huomannut etten pidä asioiden liiallisesta... noh... ylihehkuttamisesta) ja päätin tarjota vähän fakta(?)-pohjaisemman ja mielestäni monella tapaa kiinnostavankin lähestymistavan tähän juhlaan. :)
Jos jotain jäi selvityksestä itselleni käteen, niin ainakin
se että juhlia voi hyvällä omalla tunnolla vaikka ei uskoisi oikeastaan
mihinkään, ei Jeesukseen saati joulupukkiin! :) Jos joku teistä tietää kirjan,
missä tätä joulun ajan historiaa on avattu selkeästi ja monipuolisesti,
ottaisin mielelläni tästä tiedon. Asia alkoi nimittäin kiinnostaa ja tälläisen teoksen haluaisin tulevia jouluja varten hyllylleni.
Ja kyllä, pidän joulusta, varsinkin nyt kun joululla voi nähdä olevan niin monia merkityksiä. Oma joulumme on kulunut ihan kotona. Itse valmistamamme pitopöytä on ruokkinut aattona oman perheeni ja eilen vielä vähän laajennetun sukulaispiirin. Tänään rauhoitumme kotona ihan kahdestaan. On tämä ihana juhla! Paljon ruokaa ja vetelehtimistä. Mutta ihanaa että blogeissa kohta taas keskitytään johonkin ihan muuhun. :)
Ja kas tässä tämän aamupäivän selvitykseni:
Joulu-sana on skandinaavinen lainasana. Sana tulee alun perin
ennen kristinuskoa vietetyn talvipäivänseisauksen juhlan muinaisgermaanisesta
nimestä yule.
Kirkko yhdisti 350-luvulla hallinnollisella käskyllä
aurinkojumalan juhlan Jeesuksen syntymäjuhlaan. Tätä ennen kristityt olivat
viettäneet nykyisenä loppiaisena epifania-juhlaa eli Jeesuksen kasteen
muistojuhlaa (mikä on uskottu tapahtuneen hänen 30-vuotispäivänään).
On lopulta hieman hassua että Kristyt viettävät joulua
24-26.12, nimenomaan Jeesuksen syntymän muistoksi, vaikka syntymän ajankohdasta
ei ole mitään varmuutta. Jeesuksen syntymästä kerrotaan sekä Matteuksen että
Luukkaan evankeliumeissa, mutta kummassakaan ei puhuta vuodenajasta mitään.
Jälkimmäisessä mainitaan että Jeesuksen syntyessä paimenet olivat yöllä
laitumella. Tästä voitaisiin päätellä, ettei kertomus sijoitu ainakaan
joulukuuhun, sillä tuolla alueella on tuohon vuodenaikaan kylmää ja sateista,
ja laumat olivat usein katetussa suojassa.
Ennen vuotta 1774 joulua juhlittiin Suomessa 4 pyhäpäivää 25-28.12. Kuningas
Kustaa III vähensi pyhäpäivät kahteen, koska aatelisten ja porvarien mielestä pitkät
pyhäpäivät laiskistivat palkollisia liikaa. Mistäköhän sekin johtuu että tuo
24.12, joka ei ole edes virallinen pyhäpäivä, on kuitenkin muodostunut monille
palkalliseksi vapaapäiväksi ja Suomessa myös siksi suureksi juhlapäiväksi?
27.12. eli Johanneksen päivä on muuten jälleen pyhäpäivä (vuodesta 1999), mutta vain jos se
osuu sunnuntaille. Mikäköhän järki tässäkin on? Vieläkö pelätään kansan
laiskistuvan, jos heillä on ihan virallisesti neljä palkallista vapaata?
Ja sitten joulun ajankohta, sekin on pomppinut.
1500-luvulla paavi Gregorius XIII määräsi otettavaksi gregoriaanisen kalenterin hyppäämällä lokakuun 15. Päivästä 1582 lokakuun 25. päivään. Uudistus otettiin käyttöön ensin katolisessa kirkossa. Monissa ortodoksisissa kirkoissa juhlapäivän ajankohta määräytyy yhä juliaanisen kalenterin mukaan, eli 13 päivää ”meidän” joulua myöhemmin 7.1. (ei Suomessa). Egyptin koptilainen kirkko käyttää myös omaa kalenteriaan ja viettää jouluan sen mukaisesti koiak-kuun 29 pv, joka on meidän kalenterimme 7.1.
1500-luvulla paavi Gregorius XIII määräsi otettavaksi gregoriaanisen kalenterin hyppäämällä lokakuun 15. Päivästä 1582 lokakuun 25. päivään. Uudistus otettiin käyttöön ensin katolisessa kirkossa. Monissa ortodoksisissa kirkoissa juhlapäivän ajankohta määräytyy yhä juliaanisen kalenterin mukaan, eli 13 päivää ”meidän” joulua myöhemmin 7.1. (ei Suomessa). Egyptin koptilainen kirkko käyttää myös omaa kalenteriaan ja viettää jouluan sen mukaisesti koiak-kuun 29 pv, joka on meidän kalenterimme 7.1.
Protestanttinen reformi meinasi 1600-luvulla lopettaa joulun
vieton kokonaan, oli se jopa kiellettykin Englannissa ja Bostonin
siirtokunnassa Pohjois-Amerikassa.
Joulussa ovat yhdistyneet muinainen roomalainen
saturnalia-juhla, Euroopan pohjoisten kansojen maatalousvuoden päättäjäis-ja
keskitalven juhla (yule), sekä sekä Suomen maatalousvuoden päättymisen juhla
kekri.
Useiden nykyisten joulunviettotapojen uskotaan periytyvän
Saturnalia-juhlasta. Muinaiset roomalaiset viettivät 17 ja 23 joulukuuta
välisenä aikana keskitalven Saturnalia- juhlaa, talvipäivän seisauksena 25.12.
oli Sol Invictuksen eli Voittamattoman auringon päivä. Tähän vuodenaikaan
syyskylvöt oli juuri saatu tehtyä, ja oli sopiva aika juhlia maanviljelyn
jumala Saturnusta. Samalla juhlan koettiin olevan hetkellinen paluu Saturnuksen
valtakauden kulta-aikaan. Juhla alkoi paljain päin suoritetulla uhrilla, joka
toimitettiin Saturnuksen temppelin edessä. Vuodesta 217 eaa. alkaen uhrin
jälkeen järjestettiin yleinen juhla-ateria. Muuten juhla oli epävirallinen
sisältäen kyläilyjä ystävien luona, yleistä hauskanpitoa, syömistä ja juomista
sekä pieniä lahjoja. Erikoisuutena oli ihmisten roolien kääntyminen
päälaelleen; kansalaiset vaihtoivat toogansa tavallisen kansan käyttämiin
yksinkertaisiin asuihin ja kaikki käyttivät vapautettujen orjien tunnusmerkkinä
toiminutta pileus-lakkia (tonttulakin esiaste?), orjilla oli lupa arvostella
isäntiään ja kaikki söivät saman pöydän ääressä.
Yule ja Kekri ovat muistuttaneet myös nykyistä jouluamme
vaikka ovatkin olleet sadunkorjuujuhlia (joiden ajankohta on vaihdellut), ja
myös Kekri on joutunut aikanaan kiellettyhen juhlien listalle
1700-luvulla. Kekri oli Suomessa ilon
juhla, silloin laulettiin, leikittiin ja tanssittiin. 1800-luvulla siitä
muodostui palvelusväen läksijäisjuhla, jota seurasi 2 viikon vapaat. Kun
talossa oli syöty, juotu ja juhlittu saivat piiat ja rengit lähteä vierailemaan
kotiseuduilleen. Kekrin käsitettiin vanhastaan merkitsevän vuoden vaihtumista,
siksi siihen liittyi erilaisten enteiden kuulustelua ja tulevaisuuden
ennustamista samaan tapaan kuin uuteen vuoteen nykyään. Kekrin toisena
päivänä lähdettiin ”kekriä kiertämään”. Kylissä liikkui seurueita, joissa oli
mukana kekripukeiksi tai kekrittäriksi naamioituneita hahmoja ja jotka
halusivat taloista kestitystä. Kekripukki kiersi usein myös nuutinpäivänä,
jolloin sitä kutsuttiin nuuttipukiksi.
Tässä vaiheessa uuvahdin joulun juhlinnan historian kanssa ja aloin miettimään, mistä se joulupukki sitten oikein tulikaan...
Ja se joulupukki…
mikäs se nyt sitten on…
Ei ainakaan alunperin sitä mitä se on nykyään. Eikä
todellakaan mikään suomalainen tai rovaniemeläinen tai korvatunturin heppu…
mutta tarinathan kasvavat eläessään, laajenevat, venyvät ja paukkuvat. :D
Legendan mukaan Pyhä Nikolaus (300-luvulla elänyt Myran
piispa – nykyisen turkin alueella) kohdisti paljon huomiota lapsiin, jonka
vuoksi häntä pidettiin keskiajalla lasten suojelijana. Esim. Hollannissa
lapsille jaettiin lahjoja Nikolauksen päivänä 6.12., josta tapa levisi
hollantilaisten protestanttien mukana Pohjois-Amerikkaan, jossa vuosisatojen
kuluessa Nikolauksen legendasta muodostui Santa-hahmo. Euroopassa puolestaan Martti Luther halusin korvata liian paavillistuneen Nikolauksen juhlan, ja kehitti jouluaatoksi Christkind-juhlan, jossa lahjat toi Jeesus-lapsi eikä Nikolaos. Myöhemmin Keski-Euroopassa juhlan nimi muuttui Kriss Kringleksi. Santa Clausin nykyinen ulkoasu kehittyi Yhdysvalloissa, jossa Pyhä Nikolaus ja Kris Kringle yhdistyivät ja syntyi Santa Claus - joulupukkihahmo!
Suomessa lahjoja jakava Nikolaus tuli tunnetuksi 1800-luvun alussa. Tavan levittyä maahamme se yhdistyi suomaisten joulunajan naamiohahmojen kanssa (kekripukku ja nuuttipukku?). Syntyi suomalainen joulupukki, joka pukeutui ensin harmaaseen turkkiin, mutta II-maailmansodan jälkeen vaihtoin jenkkien vaikutuksesta asunta punaiseen nuttuun.
Suomessa lahjoja jakava Nikolaus tuli tunnetuksi 1800-luvun alussa. Tavan levittyä maahamme se yhdistyi suomaisten joulunajan naamiohahmojen kanssa (kekripukku ja nuuttipukku?). Syntyi suomalainen joulupukki, joka pukeutui ensin harmaaseen turkkiin, mutta II-maailmansodan jälkeen vaihtoin jenkkien vaikutuksesta asunta punaiseen nuttuun.
Philadelphialainen kauppias J. W. Parkinson palkkasi
noin vuonna 1841 markkinointitemppuna Criscringle-asuisen miehen kiipeämään
kauppansa savupiippuun. Vuonna 1863 pilapiirtäjä Thomas Nast kehitti oman
versionsa Joulupukista. Hän lisäsi hahmolle viikset ja parran sekä puki sen
turkikseen. Hänen vuonna 1881 julkaistu teoksensa Merry Old Santa Claus
on jo melko lähellä nykyään tuntemaamme joulupukkia. Vuonna 1885 bostonilainen
kirjanpainaja Louis Prang painoi joulukortteja, joissa hän esitteli
punapukuisen joulupukin. Tätä ennen Joulupukin asut olivat olleet vaihtelevasti
sinisiä, vihreitä, violetteja tai harmaita.
Yhdysvaltalainen Haddon Sundblom, jonka isä oli
ahvenanmaalaista syntyperää ja äiti Ruotsista, piirsi vuonna 1931 Coca-Colalle
joulumainoksen, jossa oli joulupukki. Ensimmäistä kertaa Sundblomin Pukki
esiintyi Saturday Evening Postissa vuonna 1931. Sundblom sai tehtäväkseen
seuraavienkin vuosien joulumainoksen piirtämisen, ja aina hän teki Pukille
punaiset vaatteet. Lyhyessä ajassa tämä hahmo vakiintui, ja niinpä nykyisinkin
ovia kolkuttelee punanuttuinen Pukki.
Eikä tämäkään asia toki kokonaisuudessaan ihan näin yksinkertainen varmasti ole… :D
Hirmuisen kiehtovaa.
2 kommenttia:
http://www.areiopagi.fi/onko-joulu-sittenkin-alunperin-kristillinen-juhla/
Tässä hiukan spekulaatiota tuosta joulunvieton ajankohdasta. Itseäni hieman yllätti sen looginen paikka kirkkovuoden kalenterissa.
Ihan mielenkiintoista, kieltämättä. Ihmisen mielikuvitus on rikas. Mutta yhtä paljon uskon kyllä siihenkin, että kirkkokin on ollut aikanaan kierompi kuin korkkiruuvi ;) täytyykin tallentaa tuo teksti!!!
Ja siis mistä kukaan voi tietää, ehkä silloin oli vain kuiva ja lämmin talvi? :)
Tämä ei tosin poista sitä tosiasiaa, että tuo talvipäivänseisaus kuulostaa itselleni parhaaksi syyksi juhlia joulua ;)
Lähetä kommentti